2024-09-13 14:41Bloggpost

Varför ska företag ha en visselblåsarfunktion?

Visselblåsarkanalen pulsVisselblåsarkanalen puls

En välfungerande visselblåsarfunktion gör det möjligt för en organisation att tidigt fånga upp och hantera potentiella missförhållanden som annars riskerar att gå obemärkta förbi i den dagliga verksamheten. Detta är särskilt värdefullt för små och medelstora företag där anställda kan vara i beroendeställning till arbetsgivaren, vilket kan göra det svårare att rapportera problem. Genom att erbjuda en trygg kanal för att anmäla misstänkta oegentligheter, som exempelvis överträdelser av regler, korruption, trakasserier eller brott, kan företaget förebygga ekonomiska och förtroendemässiga skador som annars kan få långtgående konsekvenser.

Är du medveten om att det har införts en lag gällande visselblåsarfunktion?

Enligt lagen om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden ska företag med över 249 anställda redan ha en visselblåsarfunktion på plats. Från och med den 17 juli 2022 är det obligatoriskt för offentliga arbetsgivare med minst 50 anställda och privata arbetsgivare med minst 250 anställda att ha en intern visselblåsarfunktion. Kravet utökades den 17 december 2023, vilket innebär att det nu även omfattar privata arbetsgivare med minst 50 anställda.

Anonymitet och skydd –  Den som rapporterar (visselblåsaren) kan vanligtvis vara anonym eller få skydd för sin identitet. Det finns även lagar i många länder, inklusive EU-direktiv, som skyddar visselblåsare från att bli straffade eller trakasserade för att de anmäler oegentligheter.

Vem kan rapportera –  Organisationens visselblåsarpolicy specificerar vem som kan använda funktionen, vanligtvis anställda men ibland även leverantörer, konsulter och kunder.

Rapporteringskanaler för visselblåsarfunktionen

När du är säker på att ditt ärende faller under visselblåsning, använd organisationens visselblåsarfunktion. Utformningen av denna funktion kan variera beroende på organisationens storlek eller bransch. Det kan exempelvis vara ett internt rapporteringssystem via intranätet, ett specifikt telefonnummer eller en fysisk brevlåda på arbetsplatsen.
Hur går skriftlig rapportering till? Föredrar du att rapportera muntligt eller att boka ett möte för att personligen beskriva vad som inträffat? Hur följer ärendehanteraren upp efter att du har lämnat din rapport? Behöver du göra något mer efter att rapporten är inskickad? Dessa är exempel på frågor som kan besvaras i visselblåsarpolicyn.

Visselblåsarkanalen i Puls+

Behöver ditt företag en visselblåsarfunktion? Vi erbjuder detta verktyg till både nya och befintliga kunder. Läs mer om visselblåsarfunktionen här. Tidigare i veckan gästspelade vår kund Michael Svalenius från Defensify AB och höll i ett webinar tillsammans med vår kollega Christian Carlsson från Puls Solutions. Missade du webinariet? Det är ingen fara. Om du anmäler dig till webinariet i efterhand får du en inspelad version.

Vill du veta mer om visselblåsarkanalen i Puls+?

Klicka på länken nedan så kan du läsa mer information om visselblåsarkanalen i Puls+.