2024-05-03 15:58Bloggpost

Hur hanterar du som chef en medarbetare som underpresterar?

underpresterande medarbetare underpresterande medarbetare

Att hantera medarbetare som underpresterar kan vara en av de största utmaningarna en chef står inför. Det finns dock effektiva strategier som kan användas för att både identifiera problemets kärna och hjälpa medarbetaren att förbättra sin prestation. Här är några konkreta exempel på hur man kan hantera situationen:

Ignorera inte problemet utan ta tag i det

Ta itu med problemet direkt, att skjuta upp ett nödvändigt samtal kan tyvärr förvärra situationen och ytterligare försämra medarbetarens prestation. Det är därför bäst att omedelbart boka in ett möte med medarbetaren för att diskutera situationen. Att hantera saken tidigt kan hjälpa till att vända trenden. Ta reda på om detta är ett återkommande problem eller en ny utmaning. Var alltid uppmärksam på att skydda din medarbetares integritet under processen.

Sätt tydliga krav och förväntningar

Genom att vara tydlig med vad som förväntas och samtidigt visa att du är där för att stödja, skapar du en miljö där medarbetaren känner sig både ansvarig och stöttad. Var öppen och specifik i ditt möte med medarbetaren. Beskriv exakt vilka resultat och beteenden som krävs för att möta organisationens standarder. Det kan handla om allt från att uppnå vissa försäljningsmål till att förbättra punktlighet eller kvaliteten på arbete som utförs.

Erbjud stöd och bygg en bro till framgång

Samtidigt som du lägger fram dessa krav, är det lika viktigt att du kommunicerar din vilja att stödja medarbetaren genom denna process. Underprestation kan bero på olika orsaker, det kan bland vara så att medarbetaren har brist på kunskap, att arbetsgivaren inte gett tillräckligt bra utbildningar, introduktion eller har missat att göra uppföljningar emellanåt. 
 
Det kan också vara så att det finns brister i utrustningen eller de verktyg som används för den anställdes arbetsuppgifter. Å andra sidan kan orsaken till problemen ligga hos den anställde själv. Som chef kan du göra skillnad genom att erbjuda relevant utbildning, coachning eller mentorsprogram. Detta bidrar inte bara till att förbättra medarbetarens färdigheter, utan också till att öka deras självkänsla och stödja dem i deras professionella tillväxt.

Ge feedback och ha regelbundna avstämningar

Det är viktigt att ha regelbundna avstämningar och ge löpande feedback. Organisera frekventa möten för att utvärdera medarbetarens framsteg och identifiera eventuella områden som kan förbättras. Att ge uppmuntran för framgångar är lika viktigt som att erbjuda konstruktiv kritik för de aspekter som behöver förstärkas.

Gör en handlingsplan

Fastställ tydliga mål och utvärdera vad medarbetaren behöver för att nå dessa. Definiera specifika, mätbara och realistiska mål för medarbetaren att uppnå inom en bestämd tidsperiod. Att skapa en handlingsplan för en medarbetare som underpresterar är en viktig del av att hjälpa dem att förbättra sin prestation och återfå sin produktivitet. 

Behöver du hjälp med hur du ska hantera en medarbetare som underpresterar? Då kan du ladda ner vår guide kostnadsfritt. I denna guide ger vi dig som chef en metod för att hantera en medarbetare som inte presterar enligt dina förväntningar. 

Ladda ner guiden här: https://www.puls-solutions.se/hantera-en-medarbetare-som-inte-presterar/  


Om Puls Solutions

Puls Solutions finns därför att vi vill utveckla team och ledare till att må och prestera bättre. Vi erbjuder Pulsᐩ – teamets bästa vän.