De flesta, både medarbetare och chefer tycker det är viktigt med feedback. Tyvärr är det många ledare som gör olika misstag när de jobbar med feedback.
Det som ofta stoppar människor från att jobba med feedback på ett bra sätt är rädsla.
Feedback kan ibland vara känsligt eftersom du antagligen inte vill göra någon annan arg eller ledsen. Men att vänta med feedback innebär inte att du gör dina kollegor eller medarbetare någon tjänst.
De flesta medarbetare vill ha mer feedback. Feedback är bra för att vi ska kunna utveckla oss, bli bättre och känna oss duktiga. Det är en viktig drivkraft hos de flesta människor.
Här är tre vanliga misstag som ledare gör när de jobbar med feedback och alla tre beror på rädsla:
När du ger feedback måste du vara tydlig och specifik. Ju mer tydlig och specifik du är, desto bättre effekt får din feedback. Många är ofta för vaga när de ger feedback eftersom de är rädda för att gå för djupt och verkligen berätta om exakt vad det är du vill se mer av eller vad det är som din medarbetare ska göra annorlunda.
Även detta beteende är sannolikt rotat i rädslan att ge feedback på ett tydligt sätt. Många ledare väntar med att ge feedback till det årliga medarbetarsamtalet och ger all feedback vid detta tillfälle. Det är ju inte bra för sällan kommer man ihåg exakt vad som inträffade som man vill ge feedback på. Desto närmare din feedback är beteendet du vill ändra eller förstärka, desto mer sannolikt är det att din feedback får de effekter som du önskar.
MISSTAG 3: MAN VÄVER IN UTVECKLADE FEEDBACK I EN MASSA BERÖM
Många har fått lära sig att feedback ska vara balanserad och det ska vara både bra och dåliga grejer som man ger feedback på. Men om du väver in det du verkligen vill säga i ett moln av en massa beröm så fungerar denna teknik dåligt. Dina medarbetare lyssnar inte på den utvecklande feedbacken för den slätas ofta över med allt det som är bra. Återigen är detta rotat i rädsla. Idén med denna metod är att feedback inte kommer att vara lika jobbig att få eller ge om den omges av beröm.
Som chef behöver du vara modig. Kom ihåg att dina medarbetare vill ha feedback, och om du ger feedback för att verkligen hjälpa dem, kommer de att respektera dig för det.
Var ärlig, modig, tydlig och relevant när du ger feedback.
Vill du läsa mer om hur du ger och tar feedback så kolla in detta blogginlägg.
Lycka till!
Puls Solutions finns därför att vi vill förändra världen kring hur man arbetar med medarbetarengagemang. Vi erbjuder en AI baserad engagemangsplattform, Pulsplattformen – chefens bästa vän.